);

Search Engine Optimization deel 1: online relevantie

‘Hoe vinden mensen mij online?’ Deze vraag hoor ik vaak terug bij mijn opdrachtgevers. De vraag die je je eigenlijk als bedrijf en beginnende ondernemer zou moeten stellen is: ‘Waarom moeten mensen mij vinden?’ De juiste trefwoorden, zoektermen, metatags en indeling kan zeker helpen om bovenaan in Google of andere zoekmachines te komen. Echter, zonder de juiste reden om tekst online te zetten, kan je nog zo goed gevonden worden, maar wat gebeurt er daarna?
Een pleidooi voor een verandering in online doelstelling: Vertel me waarom ik jou online zou moeten vinden en optimaliseer op die basis jouw online vindbaarheid. Wat is jouw online relevantie?

Door: Maaike

Hoe werkt Google?

Een wereld zonder Google is nauwelijks voor te stellen en dat terwijl dit bedrijf nog maar 12 jaar oud is. In deze twaalf jaar is Google behoorlijk gegroeid en heeft zoekmachines als Yahoo, Bing en Ask! de markt bijna helemaal uitgeconcurreerd. Het is Google gelukt om (bijna) alle websites op ons internet te vinden en te categoriseren, waardoor wij met één druk op de knop relevante zoekresultaten tot onze beschikking hebben.

SEO klinkt voor velen nog steeds als een aantal ingewikkelde trucjes waardoor je bovenaan in Google komt. Vergeet echter niet dat Google, naast het geld verdienen met advertenties, hoofdzakelijk gericht is op het vinden van relevante informatie bij de ingevoerde zoekopdrachten. Google’s algoritme, het pakket van codes en regels om een website te indexeren en te beoordelen op relevantie, wordt echter steeds ingewikkelder gemaakt om te zorgen dat niemand misbruikt maakt van zoekmachines en Google nog steeds de juiste informatie bij de juiste zoektermen blijft vinden.

Deze maatregelen zijn genomen doordat er in het verleden massaal misbruik is gemaakt van de codes en regels die Google toepaste. Zodra het nieuwe algoritme van Google werd gekraakt, werd dit door websitebouwers en SEO experts toegepast, zodat websites binnen enkele dagen bovenaan in Google stonden, of ze nou relevant waren of niet. Google keek bijvoorbeeld in het begin alleen maar naar zoektermen en hoe vaak deze op een website voorkwamen. Hoe vaker, zo redeneerde de machine, hoe beter. Met als gevolg dat websitebouwers 1000 keer de zoekterm in witte letters op een witte achtergrond plaatsten. De lezer van zo’n website zag niks, maar de machine zag wel 1000 keer de zoekterm en concludeerde: dit moet relevant zijn. Inmiddels is het algoritme behoorlijk wat intelligenter en wordt dit soort gedrag genadeloos afgestraft. Pas je vandaag de dag nog één van de oude trucjes toe, dan kom je op Google’s zwarte lijst terecht.

Google vindbaarheid

Hoe zoekt Google?

Goed, Google indexeert dus websites. Maar hoe doen ze dit? De precieze data en processen voor deze indexering zijn niet bekend, maar je kan dit proces het beste vergelijken met een spin die door jouw website heen kruipt en hierbij kijkt wat er precies op jouw website gaande is. Anders dan mensen leest Google jouw tekst niet, kijkt al helemaal niet naar plaatjes, maar zoekt een aantal elementen om vast te stellen waar jouw website over gaat en hoe dit is opgebouwd. Denk hierbij aan het juiste gebruik van titels, tussenkopjes, beschrijvingen, links en de opbouw van de website. Ook scant Google het gebruik van termen in deze titels, tussenkopjes en links om zo uit te vinden waar jouw website over gaat, de beroemde keywords.

Is alles bekeken, dan wordt de data die hier is uitgehaald gecategoriseerd en beoordeeld. Er wordt gekeken naar welke andere websites naar jouw website verwijzen, of de tekst nog ergens anders op het internet voorkomt en hoeveel mensen er per dag al naar jouw website toekomen en gebruik maken van de informatie die daar staat. Hoe positief Google jouw website beoordeelt kan je echter wel beïnvloeden door de juiste structuur, termen, html codes en tags in te voeren en dit is voor beginnende bedrijven natuurlijk heel belangrijk, want een enorme database van bezoekers hebben de meeste beginnende bedrijven (nog) niet.

Waarom zou Google jou moeten vinden?

In gedachten houdend dat Google primair gericht is om de juiste informatie bij de juiste zoekterm te vinden, is het als ondernemer belangrijk jezelf af te vragen wie en waarom klanten jou moeten vinden. Je kan alle regels van SEO nog zo goed ingevoerd hebben, als de informatie die men kan vinden op jouw website niet relevant is de zoekterm waarop jij in Google verschijnt, houd je je positie in Google nooit vast.

Een goed uitgangspunt voor het schrijven van elke tekst op je website is een ideale klant in gedachten nemen.

Stel: je verkoopt geurkaarsen met een licht geurende werking, omdat veel geurkaarsen naar jouw mening te penetrant ruiken. Je weet dat o.a. jouw beste vriendin het product geweldig vindt. Zij kocht vroeger nooit geurkaarsen, omdat ze haar huis daarna niet lekker vond ruiken, maar nu ze jouw ontwerp heeft geprobeerd is ze fan.

Voor elke tekst die je op je website schrijft, houd je vriendin in gedachten. Waar liep zij tegen aan? Wat overtuigde haar om toch jouw kaarsen te proberen? Welke argumenten draagt zij aan als ze jouw product beschrijft? Hoeveel tijd heeft ze om online kaarsen te kopen? Hoe snel moet het koopproces op de website zijn? Dit uitgangspunt, één uniek persoon en het liefst ook nog iemand die je in het echt om diens mening kan vragen, kan je gebruiken om al je pagina’s, nieuwe producten en blogs te schrijven. Zou jouw ideale klant, in dit geval jouw beste vriendin, een nieuw artikel met plezier lezen of denk je dat ze het niet interessant genoeg vindt? In dat laatste geval post je het niet. Hoe sterker jij je op jouw ideale klant richt qua informatie, tekstgebruik, online aanwezigheid, social media en nieuwe producten, hoe relevanter jouw website uiteindelijk ook voor jouw ideale klant is en hoe meer binding ze met jouw bedrijf krijgen én je wordt natuurlijk beter gevonden.

website tekst schrijven seo

Doel van de pagina

Nog een belangrijk onderdeel van jouw online aanwezigheid is het doel van elke pagina die je online zet. Als jouw potentiële klant op jouw website terecht komt, wat moet hij of zij dan doen? Denk hierbij aan het kopen van jouw producten, een offerte opvragen of contact opnemen, maar ook aan geïnspireerd raken (door een portfolio), geïnformeerd worden of kennis verschaffen. De laatste drie dingen komen vooral bij blogs en online portfolio’s voor, terwijl het aanprijzen van jouw producten beter op de productpagina of homepage kan blijven.

Een blog kan uiteindelijk leiden naar het aanprijzen van kennis en een product van het bedrijf, maar let wel: het schrijven van een blog puur om te verkopen is een trucje waar bijna iedereen doorheen prikt. Als jouw doel namelijk is om met een blogbericht iemand te overtuigen om jouw product te kopen, waarom zouden mensen dan jouw blogbericht lezen? Dat zou je zelf ook niet willen. Als jouw doel is om mensen eerst te informeren of te inspireren en wellicht vraagt die inspiratie naar meer, namelijk het aanschaffen van jouw product, dan is het altijd de moeite waard geweest om jouw blog uit te lezen.

Aan de andere kant kan jouw homepage of contactpagina wel direct ingaan op contact opnemen of het aanprijzen van jouw producten. Wees altijd duidelijk wat men op jouw website kan. Verkoop je de kaarsen uit bovenstaand voorbeeld? Laat de ‘koop’ knop duidelijk uitkomen, zodat mensen meteen kaarsen kunnen aanschaffen. Wees kort en krachtig met de informatie en verwijs naar het inspirerende en informerende gedeelte door naar je blog of productpagina.

Lezers online zijn lui. Ze willen meteen informatie en duidelijkheid. Geef ze die korte informatie en laat ze niet eerst een ‘leuke’ introtekst doorworstelen, dan haakt de meerderheid al af. Door door te verwijzen naar uitgebreidere informatie op subpagina’s help je zowel de mensen die kort en snel de essentie van jouw bedrijf uit jouw webpagina willen halen en geef je de mensen die wél extra informatie willen de mogelijkheid om dit gemakkelijk te verkrijgen. Je maakt het hierdoor Google ook nog makkelijk om jouw website te indexeren.

Waarom moet Google jou vinden?

Als je in gedachten houdt dat jouw website uiteindelijk jouw klanten moet bedienen en de informatie moet bevatten die voor hen relevant is, dan is de basis van jouw SEO al goed. Ja, zo simpel is het. Google’s primaire doel is immers relevante informatie voor mensen vinden en door:

  1. Altijd vanuit jouw ideale klant te schrijven en
  2. Het doel van elke pagina voor jezelf en jouw klant duidelijk te hebben

Beoordeelt Google de basis van jouw website uiteindelijk ook als relevant. Dus als de teksten aan bovenstaande eisen voldoen, wordt het tijd om echt SEO in te duiken

De volgende blog gaat dan ook over: Zoektermen

Wil je na het lezen van dit artikel meteen met SEO aan de slag? Nomad Marketing organiseert een basiscursus SEO. De eerste cursus is uitverkocht, maar28 maart 2019 staat de volgende gepland!

Meld je meteen aan!

Nooit meer een blog missen? Schrijf je in voor Nomad Marketing blog notificatie en blijf op de hoogte van alle marketing ontwikkelingen!

Contact

Maaike@nomadmarketing.nl
06 37741021

IBAN: NL09 INGB 0007 8151 48
BTW: NL211105132B01
KvK: 686 53921