Op persoonlijk vlak ben ik altijd bezig met ontwikkeling op sport- en gezondheidsgebied. Hoewel er genoeg te vinden is over gezonde voeding en macronutriënten en ook 1000 pagina’s vol over hardlopen te lezen is lijkt een programma waarin 50% op voeding en 50% op sport wordt gefocust uniek. Tot ik een tijdje geleden het initiatief van Run2Health tegen kwam. Oprichters achter Run2Health zijn Goudje van Run Free Groningen en  Lorraine van 1BALANCE. Goudje is sinds kort running therapeute in Groningen en helpt mensen met een burn-out of stress door hardlopen beter naar zichzelf en hun lichaam te luisteren.
Lorraine heeft begin dit jaar een praktijk geopend waarin ze werkzaam is als gewichtsconsulent.
Run2Health is de unieke combinatie waarin deze twee dames hun krachten bundelen en in 6 weken tijd mensen helpen met gezond eten én genoeg bewegen.
Afgelopen zaterdag vond de kick-off in workshopvorm plaats en daar wilde ik natuurlijk bij zijn. Een mooie gelegenheid om Lorraine en Goudje wat vragen te stellen.

Door: Maaike Siegel

Hoe is deze samenwerking begonnen?

We zijn allebei nog maar net begonnen en een gezamenlijk vriendin spoorde ons steeds aan om een keer kennis te maken. We zouden echt bij elkaar passen. We spraken een keer af om koffie te drinken, maar in plaats van een vrijblijvende kennismaking ontstond er binnen 1,5 uur een nieuw concept: Run2Health. Onze ideeën pasten goed bij elkaar en het klikte meteen.
Lorraine: Ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik nooit met een vrouw zou kunnen samenwerken. Maar juist doordat we elkaar aanvullen en daarbij wel in ons eigen vakgebied bezig zijn, kunnen we elkaar laten gaan. Je kan compleet je eigen invulling geven aan jouw deel én elkaar ondersteunen.
Goudje: Ja, ik denk dat het heel erg helpt dat we allebei ons eigen ding hebben. Daarin vullen we elkaar aan.

Het is zaterdagochtend 10:00 uur als ik bij een klein groepje gemotiveerde dames aan tafel schuif. We zijn ontvangen in de praktijk van 1BALANCE en terwijl Goudje en Lorraine zich nog even over het kabeltje naar de TV buigen, staat er thee en vers water voor ons klaar. We beginnen met informatie over voeding.
Lorraine legt kort wat uit over koolhydraten, eiwitten en vetten en benadrukt dat de ‘slechte stempel’ nu eindelijk weleens van de vetten af mag.
Haar boodschap in een notendop: Zorg dat je lichaam niet meer alle energie uit koolhydraten kan halen. Ons lichaam kan veel meer uit andere voedingsstoffen halen. Onze maaltijden zijn echter allemaal uit koolhydraten opgebouwd.
Lorraine noemt behoorlijk veel redenen en duidelijke onderbouwing wat dit met je lichaam doet. Een echte eye-opener.
Lorraine is dan ook absoluut voor het eten van minder koolhydraten en meer natuurlijke eiwitten en vetten. Ook benadrukt ze waarom het zo belangrijk is om meer groenten, verse kruiden en fruit te eten.

“Schokkend feitje: een mens hoeft gemiddeld maar 20 calorieën extra per dag te eten om in een jaar 1 kilo aan te komen… dat is maar één suikerklontje, dropje of koekje extra”

Run2health workshop

Wat is op dit moment jullie grootste uitdaging?

Goudje: Voor mij is dat op dit moment nog het bereik. Running therapie is bij veel mensen nog onbekend. Dit op de kaart zetten is een eerste stap.
Lorraine: Voor mij is dat ook het schalen. Ik wil de activiteiten van 1BALANCE graag uitbreiden maar ik kom er echt te weinig aan toe. Voor mij heeft dat vooral te maken met tijdsmanagement.
Goudje: Voor Run2Health hebben we wel eens tegen elkaar gezegd: we hebben echt een gouden ei in handen. De combinatie voeding en sport in één, dat is vreemd genoeg nog uniek.
Lorraine: Maar ook dat concept mag concreter. Daar gaan we vrijdag aan werken! Waar willen we naar toe en hoe komen we daar. We kunnen wel allebei snel schakelen. Je kan van elkaar in die zin veel leren en je evalueert ook met elkaar. Als iets niet werkt, dan kunnen we allebei gelukkig ook heel makkelijk Aanpassingen doorvoeren als dat nodig is.
Goudje: Dat hadden we bijvoorbeeld op het Leef Event in Martiniplaza ook. We hebben dan zeker een plan van tevoren, maar na dag één evalueren we dat wel en als iets niet werkt, dan doen we het op dag twee gewoon anders.

Na de boeiende presentatie van Lorraine is het tijd om te hardlopen. Je merkt dat hier de meesten wat gespannen over zijn. Veel hebben geen ervaring met lopen en opeens in een groep te moeten gaan rennen…
Lopen moeten we wel, want het is koud en grijs buiten. Maar, benadrukt Goudje, die nu de workshop overneemt, het gaat er juist om om bewust te rennen. Hoe is je houding? Hoe zet je je voeten neer? Hoe is je ademhaling?
Daarvoor laat ze ons bij de vijver verschillende oefeningen doen. Zo lopen we op onze tenen, overdreven op onze volledige voet en om onszelf aan te leren om door de neus te ademen, lopen we 3 rondjes met onze mond dicht geplakt.
Door bewust te lopen, door de neus te ademen en ook van tevoren de tijd te nemen om even een paar minuten niks anders te doen dan ademhalen, verschuift het doel van hardlopen van presteren: die 5 kilometer halen, 10 km/h rennen etc. naar bewust buiten zijn, in beweging komen en je eigen lichaam aanvoelen. Dit houdt ook in dat je, zeker als je net begint met door de neus ademhalen,  stukken langzamer loopt (anders houd je dat niet vol). Uiteindelijk zorgt dat er voor dat je hartslag niet omhoog schiet én je na de training sneller herstelt.
Het proberen waard dus.

Waar kan ik jullie over 5 jaar vinden?

Lorraine: Nou, dat heb ik laatst uitgetekend. Wij hadden ons voor een soort online festival van zakenmeisje.nl opgegeven en ik had een teken opdracht, waarbij ik de komende 5 jaar moest uit tekenen. Door die opdracht werd alles wel veel duidelijker.
Goudje: Kwam ik er ook in voor?
Lorraine: Ja, ik heb jou niet specifiek getekend, maar Run2Health staat er over 5 jaar zeker nog op!
Ik zeg niet dat elke beslissing sindsdien echt aan dat toekomstbeeld heeft bijgedragen, maar je visie staat je wel duidelijk voor ogen. Het wordt concreter.
Ik wil het concept van 1BALANCE graag uitbreiden en wellicht ooit uitrollen in andere steden. Ook wil ik graag meer focussen op de relatie tussen voeding en stressklachten.
Goudje: Eerst wil ik Run Free Groningen en running therapie op de kaart zetten. Met Run2Health wil ik me meer richten op de preventie van burn-out en verminderen van stress klachten. Wij zouden heel graag met bedrijven gaan samenwerken om verzuim te voorkomen.

Run2health lunchNa de hardlooptraining staat er een super lekkere lunch voor ons klaar van o.a. avocado-ei salade, groene salade met quinoa, crackers, kaas, hummus , warme thee en fruit. Hierdoor ontstaat de gelegenheid om informeel na te praten, de laatste vragen te stellen en verder met de andere cursisten kennis te maken.

Hoe zetten jullie mensen in hun kracht?

Goudje: Ik heb veel kennis over het onderwerp van burn-out en stress en werk met mijn doelgroep. Ik begrijp waarom mensen een burn-out krijgen, vaak nog beter dan zij het zelf begrijpen. Ik probeer bij mensen de prestatiedruk eraf te halen. Jezelf belonen doordat je toch maar wél bent op komen dagen in plaats van alleen dat schouderklopje als je je PR verbroken hebt. Ik hoop mensen dat ook na de therapie blijvend mee te kunnen geven.
Lorraine: Ik help mensen na te denken over wat belangrijk voor ze is en daar op te focussen. Voeding en gezondheid, maar ook jezelf op de eerste plaats zetten, is vaak een ondergeschoven kindje. Juist als je jezelf op nummer 1 zet en het goed met jou gaat, kan je er ook voor anderen zijn. Cliché maar waar.

De dinsdag erna vind ik tijd om de geleerde kennis in mijn hardloopsessie te verwerken. Maar dit valt nog niet mee! We zijn zo geneigd om harder te lopen, die laatste 500 meter ook nog te halen, kortom: presteren. Ik moet me bewust er toe zetten om door mijn neus te ademen, te letten op hoe ik mijn voeten neerzet en mijn armen laag te houden. Niet voor niks is de workshop bedoeld om bewust te bewegen. Daar komt wel wat oefening bij kijken.

Het idee achter het concept van Run2Health spreekt mij erg aan. Bewust worden van je lichaam, beter luisteren en de balans vinden. Ook als je niks hebt met minder koolhydraten eten, kan het nooit kwaad om Lorraine’s advies op te volgen en meer groenten te eten. Daar is niemand slechter van geworden.

Even stilstaan bij voeding, ademhaling en sport is echt voor iedereen een aanrader en de combinatie is, zoals de dames zelf zeggen: de gouden sleutel naar succes!

Ben je geïnspireerd geraakt en zou je zelf ook graag meer willen leren over voeding en bewust hardlopen? Op 2 december 2017 vindt de volgende workshop van Goudje en Lorraine plaats! Op zaterdag 2 december van 10:00 tot 13:30 uur kan je bovenstaande workshop zelf ervaren.
Geef je snel op via 1BALANCE of Run Free Groningen en volg ze op Facebook om geen updates te missen!

winactieWinactie

Nog leuker! Ik mag iemand gratis toegang geven tot deze leerzame workshop (t.w.v. € 25,00). Kan jij wel een steuntje in de rug gebruiken met gezond eten en hardlopen?

Stuur een mailtje naar maaike@nomadmarketing.nl, waarin je vertelt waarom jij op 2 december bij Run2Health moet aansluiten en wie weet mag ik jou straks blij maken met gratis toegang tot deze toffe workshop.

Deelnemen kan tot 18 november 2017.

Ben jij er bewust van hoe je echt rent?

Nooit meer een blog missen? Schrijf je in voor Nomad Marketing blog notificatie en blijf op de hoogte van alle marketing ontwikkelingen!