Search Engine Optimization deel 3: Metatags

Na deel 2 wordt het tijd voor de volgende stap in SEO: Metatags. Een veel gebruikte term in de wereld van SEO zijn metatags. Metatags zijn echter wel belangrijk voor je website structuur en opbouw. Het zijn de kleine stukjes code die zoekmachines meteen vertellen waar jouw pagina over gaat. Ze bestaan uit een metatag title en metatag description. Door deze op elke pagina netjes in te vullen maak je het Google makkelijk om te indexeren én als jouw metatags ook nog met de inhoud van je pagina overeen komen zit je helemaal goed.

door Maaike

Wat is een Metatag

Metatags komen uit de wereld van het internet. Onze computer is intelligent, maar zeker 10 jaar geleden nog niet zo intelligent dat het apparaat hele lappen tekst kan scannen en analyseren. Er werd daarom in HTML een code ontworpen waarin voor de computer leesbare informatie werd gezet. In plaats van een beschrijving als: ‘Nomad Marketing is gevestigd in Groningen’ werd er in steekwoorden de essentie van informatie duidelijk gemaakt: ‘Locatie Nomad Marketing = Groningen.’ Speciaal voor de indexerende computer.
Lange tijd werd gedacht dat metatags het wondermiddel naar goede pagina ranking was. Zoals er met elk aspect trucjes werden uitgehaald, werden metatags gebruikt om zoekmachines en hierdoor ook mensen naar webpagina’s te lokken. Metatags kwamen vaak helemaal niet overeen met de pagina. Mede daardoor zijn de metatags allang geen wondermiddel meer voor jouw SEO. Helaas is geen één aspect het wondermiddel die je naar goede google pageranking leidt.
Maar metatags maken wel weer hun opmars. Een goed geschreven metatag wordt vaak door zoekmachines gebruikt om de samenvatting van de pagina te weergeven. Heb je dit dus niet zelf ingevuld, dan stellen zoekmachines dit zelf samen.

SEO Metatag

Hoe ziet een Metatag eruit?

Een metatag titel bevat in een paar woorden de beschrijving van jouw bedrijf en een beschrijving is het verlengde van. De combinatie met titel en beschrijving moet bij elkaar passen en aantrekkelijk zijn voor potentiële  lezers.
Let op: dat betekent dat je een metabeschrijving niet kan vullen met zoekwoorden. Google is tegenwoordig zo slim geworden dat hij een bepaald percentage van bijvoeglijke naamwoorden en lidwoorden verwacht in een ‘normale, menselijke tekst’ en zou kritisch kijken naar hoe jouw metatag er eigenlijk uit ziet en als Google dit er niet uit pikt… wordt je tekst niet aantrekkelijk voor mensen door wat steekwoorden achter elkaar te vinden, dus zelfs als je zo bovenaan Google terecht komt, klinkt niemand je aan met een vreemde beschrijving.

Metatag titels

De titel van je pagina is in veel gevallen jouw bedrijfsnaam. Echter kan je deze naam verduidelijken door Google te vertellen wat je nou eigenlijk doet. Stel jouw bedrijf heet Jan & zoons – Net als veel mensen zou dit Google niks zeggen over wat jouw bedrijf doet en wanneer jij relevant bent voor zoekopdrachten.
Hieronder vindt je een screenshot van mijn eigen homepage. Ga je met de muis over het tabblad van een website, zoals in onderstaande afbeelding, dan verschijnt hier de metatag title van deze website.

Metatag description

In veel gevallen verschijnt er dus ook alleen de naam van de website, zoals in bovenstaand voorbeeld ‘Jan & Zoons.’

Metatag beschrijvingen

De metatag description, ofterwel de beschrijving van je website vindt je in de zoekresultaten in Google terug.
Hieronder staat een voorbeeld van een metatag beschrijving in Google van mijn website. De metatag description is het gedeelte in grijze letters. Hier heb je de mogelijkheid om in 150 tekens een uitgebreidere beschrijving van jouw diensten en service neer te zetten. Het geeft je de mogelijkheid om naast de focus van je bedrijf, bijvoorbeeld marketing strategie, dieper in te gaan op andere services als, in mijn geval, PR, SEO en marketing analyses. Zo weten zoekers precies wat jij aanbiedt.

Google metatag description

Metatag zoekwoorden

Metatags keywords, ofterwel zoektermen is letterlijk een opsomming van zoektermen waarop jij met je website gevonden wilt worden. Hoewel Google dit niet gebruikt om je een hogere waardering te vinden in de zoekmachine, gebruiken zoekmachines deze zoektermen om te indexeren en om die reden kunnen ook metatag zoekwoorden relevant zijn.
Voeg ook verkeerde spelling van eventueel moeilijke zoektermen toe. Zo zorg je dat als jouw potentiële opdrachtgevers het product of dienst verkeerd spellen, ze toch bij jou terecht kunnen komen!

Hoe schrijf je Metatags?

Je meta page title is natuurlijk het belangrijkste. Je meta page title moet zeggen (1) wie jij bent,  (2) wat jouw uniek maakt, (3) wat jij doet en, als dat relevant is voor je business (4) waar je gevestigd bent.
In mijn geval zou nummer 1 natuurlijk Nomad Marketing zijn.

Wat maakt mij nou uniek? Hier kan je denken aan: doelgericht, efficiënt, vakkundig, servicegericht, gastvrij, persoonlijk etc. Ik heb gekozen voor doelgericht, omdat dit voor mij de belangrijkste factor is in de service die ik aanbied. Natuurlijk kan je 10 dingen verzinnen wat jou anders maakt dan anderen, maar beperk je tot 1 uniek element.

Vul in: Wat is het eerste wat in je op komt dat jouw bedrijf uniek maakt:

Wat je doet, nummer 3, is ook weer vrij simpel. In mijn geval bied ik marketing strategieën aan, verkoop je sokken, dan is dit uiteraard jouw product of service.

Als laatste komt naar voren waar je gevestigd zit. Verkoop jij in een online store sokken, dan kan de vestigingsplaats achterwege laten, maar bijvoorbeeld wel online of een ander uniek online aspect uitlichten (gratis bezorgd, snelle levering etc.) Zit jij, zoals ik, dus wel in een kantoor, dan is het wel handig om te noemen. Want je kan nog zo mooi bovenaan in Google komen, maar als jij in Groningen gevestigd ent en vervolgens mensen in Maastricht jou vinden heb je daar niet zoveel aan.
Vergeet niet je metatags te schrijven alsof je het wel voor mensen schrijft. Een metatag met een opsomming van zoekwoorden wordt door Google helaas niet serieus genomen en ook de gemiddelde Google zoeker gaat niet snappen waarom ze op jouw link moeten klikken.

schrijven metatags

Hulpmiddelen voor Metatags

Voor veel websites zoals wordpress of Wixx bestaan er plug-ins om metatags te schrijven zonder codes te betekenen. De HTML codes die je gebruikt zal ik tijdens de blog over de belangrijkste HTML codes voor blog ontwerp behandelen, maar ben je de troste eigenaar van een WordPress pagina dan is bijvoorbeeld Yoast SEO een goede plug-in die je makkelijk door het schrijven van een metatag per pagina loodst.
Bij een Wix pagina bestaat er het programma ‘Scoor op google’ die de website bouwer gemakkelijk door het proces leidt. Zo wordt het ook voor a-technische, non-HTML’ers haalbaar voor elke pagina om metatags te ontwerpen voor jouw website.

Metatags zijn:

Beschrijvingen van pagina’s en website die speciaal voor computers zijn ontworpen. Hiermee laat je als website aan zoekmachine’s zien: hier gaat mijn website over. Ook worden de beschrijvingen vaak door Google overgenomen als zoekresultaat. Als jij dus kort en krachtig in je metatag kan vertellen waar jouw pagina over gaat, wordt de kans dus groter dat een potentiële klant jouw pagina aanklikt.
Metagas bestaan uit de titel, een beschrijving van de pagina en zoekwoorden, waarmee zoekmachines indexeren wanneer jouw website relevant is.

In deze eerste series van blogs neem ik daarom de belangrijkste terminologie onder de loep. 
Waar heeft zo’n SEO expert het nou over als hij met termen als metatags, sitemapping en andere technische verschrikkingen aan komt? 
Door deze blogs hoop ik jou ook de kennis te geven om zelf een inschatting te kunnen maken of het de moeite waard is om met zo’n SEO expert in zee te gaan en het op de juiste manier uit te besteden of dat iemand je een hoop lucht probeert te verkopen met een behoorlijk prijskaartje eraan. 

De volgende blog gaat dan ook over: HTML codes voor SEO (komt 20 september online)

Wil je na het lezen van dit artikel meteen met SEO aan de slag? Maak vrijblijvend een afspraak voor de optimalisatie van jouw SEO of laat mij je helpen met SEO oriented copywriting: Scherp geschreven teksten die jouw bedrijf in kaart brengen én de SEO integreren.

Nooit meer een blog missen? Schrijf je in voor Nomad Marketing blog notificatie en blijf op de hoogte van alle marketing ontwikkelingen!