3 veranderingen Facebook Algoritme

De belangrijkste updates die je moet weten om je doelgroep op Facebook te bereiken

Social media is constant in verandering. De wijze waarop Facebook werkt heeft te maken met de algoritmes die Facebook inzet om jouw posts te verspreiden. (Een algoritme is een set van codes, indicaties en regels die helaas niet bekend zijn, maar bepalen wat jij en je volgers te zien krijgt op Facebook). Waar het een aantal jaar geleden relatief makkelijk was om veel volgers en bereik via Facebook te krijgen, lijkt dit steeds lastiger. Het organisch bereik van de posts die jij op Facebook plaatst blijft dalen…

Wat zijn de 3 belangrijkste ontwikkelingen? En wat kan je doen om zichtbaar te blijven?

1. Je organische bereik neemt af

Organisch bereik zijn alle volgers die je bereikt met het posten van een normale post op Facebook, zonder advertentiebudget of betaalde boost.

Je blijft consequent artikelen, foto’s en nieuwtjes delen, maar de hoeveelheid mensen die jouw post onder ogen krijgen, liken en er op reageren lijkt met de dag minder te worden. Dit heeft te maken met een verandering in het algoritme van Facebook

Het algoritme geeft vrienden van Facebook gebruikers (dus echte mensen i.p.v. bedrijven) voorrang op de tijdlijn

Facebook publiceerde eind 2018 een artikel waarin ze duidelijk maakten dat Facebook op de eerste plaats een sociaal platform is en dat de sociale, echte dingen in het leven daarom voorrang kregen op berichten van bedrijven. Ook al is je content vanuit je bedrijfspagina nog zo goed, die foto van je pasgeboren neefje komt toch boven jouw bedrijfsupdate in de tijdlijn te staan…

  • Tip: Deel belangrijke content ook via je privé account

Grote bedrijven worden gepusht om advertenties te betalen door de staffel van bereik die Facebook heeft ingezet

Ook Facebook is een commercieel bedrijf en ze willen het liefst dat bedrijven via hun platform gaan adverteren. Om dit te stimuleren hebben ze een staffel opgesteld. Het aantal volgers bepaald hoeveel van deze volgers jouw bedrijfscontent nog ziet:

  • Minder dan 1000 volgers betekent dat gemiddeld 20% van alle volgers jouw posts zien
  • Heb jij 1000 – 1000.000 volgers dan zien gemiddeld nog maar 9,6% van alle volgers jouw posts
  • En meer dan 1.000.000 volgers verzameld? Dan wordt je genadeloos afgestraft: nog maar 2,2% van je volgers ziet je organische content

Versla het algoritme: Door te adverteren omzijl je deze regel en kan je alsnog je volgers en niet-volgers bereiken

Tip: Hoe is het met jouw organische bereik gesteld? Op deze website test je hoe groot je bereik via je Facebook pagina is. (Vanaf 100 volgers)

Een enorme verschuiving naar Instagram

Zeker in de Nederlandse markt in de doelgroep 15 – 30 jaar zien we een enorme verschuiving naar Instagram. Voor Facebook zelf maakt dit weinig uit (ze bezitten beide platformen) maar als jij je social media strategie helemaal op Facebook hebt ingericht is het slim om te kijken waar je doelgroep echt zit…

2. Pay to play

Zoals in de bovenstaande verandering al te zien is, probeert Facebook de adverterende partijen veel meer te belonen. Het is alleen nog mogelijk om met advertenties echt veel mensen te bereiken, dus wil jij je bereik op Facebook groot houden? Dan is het belangrijk om enkele posts of zelfs je hele strategie te ondersteunen met marketing budget.

3. Facebook algoritme BEAR

De belangrijkste verandering komt in de vorm van BEAR – het Facebook algoritme BEAR bepaalt of jouw advertenties door je doelgroep worden gezien. Dus ook aan adverteren zitten haken en ogen.

Over het algemeen geldt: Facebook advertenties werken als een bieding. Jij doet en bod, maar biedt jouw concurrent meer voor het bereiken van dezelfde doelgroep, dan wordt hij eerder getoond.
Door slim in te spelen op je doelgroep en jouw favoriete klant écht te kennen, kan je je doelgroep verkleinen, waardoor er minder mensen op diezelfde niche bieden.

Maar is dit het enige waar Facebook op let…

Goed nieuws voor de kleine adverteerders, het draait niet 100% om het advertentiebudget dat je inzet. Facebook neemt veel meer mee als het gaat om adverteren.

6 tips om het Facebook algoritme naar je hand te zetten:

  1. De relevantiescore van je advertentie moet hoog zijn.
    Dit kan je vinden in de advertentiemanager en geeft aan hoe relevant jouw advertentie is voor de doelgroep. Ook als jouw concurrent een hoger bod heeft ingesteld, maar zijn relevantiescore lager is, heb jij kans dat het Facebook algoritme jou voorrang geeft. Let dus altijd op de relevantie en de kwaliteit die Facebook aan jouw advertenties geeft.
  2. Vernieuw je advertenties regelmatig.
    Je relevantie en kwaliteit daalt enorm als jij maand in maand uit dezelde advertentie laat zien. Het Facebook algoritme wil vernieuwend materiaal aan bezoekers laten zien.
  3. Gebruik minder tekst in je advertenties.
    Veel tekst in de advertentie en in de afbeelding wordt afgestraft. Te veel tekst in de afbeelding (> 20% tekst) wordt niet eens gepubliceerd, maar ook advertenties met veel tekst die wel worden getoond krijgen vaker een lage relevantiescore…
  4. Maak je doelgroep niet te klein
    Je kan duizend voorkeuren toevoegen, combineren en uitsluiten, maar hoe kleiner je doelgroep wordt, hoe minder het Facebook Algoritme hier zelf nog mee kan testen en ook dit wordt genadeloos afgestraft. Het is ook voor Facebook zaak dat jouw advertenties goed draaien (dan blijf je immers investeren) maar bij een te nauwe doelgroep kan het zijn dat dezelfde mensen steeds weer die ene advertentie zien en er is zoiets als te ver gaan met de kracht van herhaling…
  5. Test je advertenties
    Blog versie bearWil je weten welke afbeelding het meest aanspreekt? Moet je alleenstaande moeders hebben of toch getrouwde vrouwen? A/B tests zijn dé manier om via Facebook uit te testen welke advertentie het best presteert. Door eerst je budget te spreiden over een aantal advertenties, kan je met alle verzamelde data uit de A/B tests een killer advertentie maken en deze ook met een gerust hart voor een hoger budget laten lopen. Je weet immers al wat jouw doelgroep aanspreekt!
  6. Wees zelf actief op social media.
    Facebook meet niet alleen bovenstaande punten, maar kijkt ook hoevaak jij zelf online bent, op andere berichten reageert; kortom hoe actief is jouw account. Een actief account met trouwe volgers, veel interacties en fans heeft een streepje voor bij de accounts die hun account alleen hebben om te adverteren.

Facebook algoritme berekening

Wil je weten of jouw budget en maatregelen de gewenste resultaten gaan opleveren voor jouw advertentie campagne via Facebook? Grofweg gebruikt Facebook twee formules om dit na te gaan:

  • Bereik (Facebook toont je advertentie aan zoveel mogelijk mensen)
    Totaalbod = Bod (€) * Advertentie relevantiescore 
  • Verkeer (Facebook toont je advertentie aan de mensen die waarschijnlijk doorklikken naar je websitepagina)
    Totaalbod = Bod (€) * Kans op klikken * Advertentie relevantiescore

Heb je vragen over het inzetten van een Facebook advertentie of ben je nieuwsgierig wat het voor jouw bedrijf kan opleveren? Ik help je graag!

Nooit meer een blog missen? Schrijf je in voor Nomad Marketing blog notificatie en blijf op de hoogte van alle marketing ontwikkelingen!