Zet nooit je broodje kaas online

En 5 andere tips voor online marketing

In 2018 brachten Nederlanders gemiddeld 2 uur per dag online door op hun smartphone. Dit is dus 2 uur per dag die wordt besteed aan Instagram, Facebook, LinkedIn, Whatsapp en Google. Instagram alleen kent 500 miljoen gebruikers die dagelijks online zijn en 25% hiervan is een zakelijke gebruiker. De concurrentie online is enorm en hierdoor wordt het steeds moeilijker om jouw boodschap bij je doelgroep te brengen. Ondanks de enorme online activiteit is het ironisch genoeg ook makkelijker geworden om je doelgroep te bereiken. Door hashtags die op je doelgroep inspelen, influencers met een niche en advertenties die precies jouw leeftijdscategorie, woonplaats en interesses kan targetten is je doelgroep bijna niet meer te missen, toch?

Helaas is het nog steeds moeilijk om als ondernemer boven het maaiveld uit te komen. Daarom 6 tips om je online marketing een boost te geven:

Door: Maaike Siegel

Probeer niet populair te worden

De grootste valkuil van veel ondernemers is dat ze zich te generiek opstellen. Je zet een mooie coachpraktijk op en hebt écht het gevoel dat je iedereen kan helpen. Misschien kan je dit ook wel en ben je een topcoach. Maar iedereen wil niet geholpen worden door iemand die iedereen helpt.

Ze willen zich speciaal voelen, zich herkennen en het gevoel hebben dat jij exclusief voor hen bent. Dit geldt eigenlijk voor elk product of service.Zoveel mogelijk volgers en likes verzamelen werkt daarom averechts. De meeste reactie krijg je als volgers zich herkennen in een blog of situatie die jij beschrijft. Geef ze het gevoel alsof het voor hen geschreven is. Dit maakt ook dat ze eerder aan jou denken als ze met een probleem zitten of een product nodig hebben.Het is misschien eng, want je doelgroep wordt opeens veel kleiner, maar hoe gerichter jij je inzet op jouw doelgroep, hoe meer mensen zich aangesproken voelen.

Heb je dit nog niet helder? Dan is een uitgebreide doelgroep bepaling waarin je jouw favoriete klant gaat vaststellen een belangrijke stap voor je verder de marketing en communicatie induikt. Je moet immers eerst weten voor wie jij er bent.

Vermijd statistieken

Wiskunde is bij velen nooit een populair vak geweest en google analytics komt wel erg dicht bij de statistieken tijdens de economie les. Toch bevatten alle social media kanalen, je website en Google Ads een schat van informatie. Duik hierin en je weet letterlijk wie, hoe en op welke manier mensen reageren, door jouw website gaan en uiteindelijk wel (of niet) in jouw winkelmandje en afrekenpagina terecht komen.Vooral als je klanten hier (nog) niet terecht komen zijn die statistieken onmisbaar om je marketing, website en communicatie aan te passen.Het is leuk om je content kalender in te vullen, de mooiste foto’s op te zoeken en online te gaan, maar zonder data blijft het gewoon leuk en bereik je online nooit je klanten op effectieve wijze.En als je dat al wel doet, kan je dit nooit herhalen, want ja… waarom mensen jou wel oppikten heb je niet gemeten…

Meten is dus echt weten.

Doe niet aan zelf promotie

Al tijden ben je bezig met het finetunen van je nieuwe product. Je weet precies hoe het in elkaar zit en ook die doelgroep heb je haarscherp voor de geest. Maar ondanks dat jij al maanden van dit product droomt heeft de wereld hier nog nooit eerder van gehoord. Tenzij je op social media mega veel volgers hebt, ga je dat product niet zonder betaalde advertenties de lucht in krijgen.Om echt succesvol een bedrijf of product naamsbekendheid te geven en te laten groeien red je het namelijk niet met alleen jouw kring van volgers en vrienden. Je wilt het product juist bij de klanten krijgen die je nog niet kennen.Met online adverteren kan je tegenwoordig op de kilometer af zorgen dat jouw advertenties en dus jouw nieuwe product door de juiste mensen gezien wordt. Dit biedt een platform om jouw product aan een groep potentiële klanten voor te stellen. Waar je er maanden over doet om hun via, via, via te bereiken, bereik je ze nu met een tientje per dag.

Zet nooit je broodje kaas online

Netflix fans hebben vast wel de documentaire FYRE voorbij zien komen (aanrader!) waarin het perfecte plaatje van een perfect festival wordt getoond tot met een dreigende zin de val van het Fyre festival wordt aangekondigd: ‘invloedrijke modellen hebben de populariteit van dit festival opgebouwd en één foto van een sandwich met kaas vernietigde het’Al een tijdje is de kritiek op social media dat het allemaal te mooi om waar te zijn is. En dit is absoluut waard. Er komen steeds meer social media accounts op die juist het ‘echte leven’ laten zien.Maar ondanks dat dat broodje kaas dat je net in de middagpauze heb weggewerkt misschien wel jouw echte leven is, een beschrijving van jou terwijl je je sleutel kwijt bent, koffie over je werkmap hebt gemorst en echt een enorme chaoot bent gaat jou niet helpen als je als accountmanager die opdracht bij een bedrijf binnen probeert te komen om hun key-accounts te beheren.

Bedenk hierbij eerst: voor wie is mijn account hoofdzakelijk bedoeld? Zitten deze mensen echt te wachten op foto’s van mijn hond, bloedjes van kinderen en make-up-loze gezicht?

Jouw social media, zeker je zakelijke account is een visiteplaatje van jouw bedrijf en jij als ondernemer. Je bouwt je marketing zorgvuldig op. Men herkent (als het goed is) jou als ondernemer, je huisstijl en je missie op je social media accounts terug. Dat daar af en toe een persoonlijke noot aan toe wordt gevoegd is alleen maar goed, maar het moet wel relevant zijn!Denk dus goed na voor je je lunch van witbrood met kaas in een slecht verlichte kantine online gooit. 1 foto kan letterlijk je hele online pressence en de indruk die (potentiële) opdrachtgevers en klanten van jou hebben genadeloos onderuit halen. Hoe echt dit ook is.

Kom vooral niet offline

Netwerken Nomad MarketingStatistieken hierover heb ik hier nog niet, maar uit veel opmerkingen van ondernemers om me heen merk ik vaak dat er maar weinig mensen offline naar netwerk bijeenkomsten gaan. En dat terwijl onze social media vol staat successen, tevreden klanten en volle online programma’s.Als ik naar mijn groei als ondernemer kijk leg ik de meeste echte connecties tijdens offline tijdens netwerken. Ik heb het afgelopen jaar ontzettend veel inspirerende ondernemers ontmoet en de grootste opdrachten kwamen ook voort uit mijn offline netwerk.

Andersom kijk ik als ik een vraag krijg of ik wellicht iemand in mijn netwerk ken, eerst naar de mensen die ik offline heb ontmoet en waarvan ik weet hoe ze ‘in het echt’ zijn.Netwerk events worden er vol op georganiseerd en net als alles in het ondernemersvak kan je netwerken gewoon leren.

Ik hecht veel waarde aan:

Mix privé met zakelijk

Dit punt gaat een beetje door op je broodje kaas verhaal. Maar mocht je heel erg de behoefte hebben om de foto’s van je kinderen, je carnavalsoutfit en andere gekke (niet zo zakelijke) dingen te delen, maar echt een privé-account aan en houdt deze ook privé.Het lijkt misschien leuk om die opdrachtgever of oud-cliënt toch te accepteren als ze je een verzoek geven, maar als jij op dinsdag een wat minder rapport afgeeft en die opdrachtgever weet van je privé account dat jij het hele weekend hebt gefeest, gaat hij dit onbewust toch aan elkaar koppelen.Ook merk ik dat het me behoorlijk kan tegenwerken als ik in een ontzettend zakelijk gesprek heb gezeten met iemand die goed kan onderhandelen en ik diegene vervolgens als De Smurfen verkleed op een foto op Facebook in de kroeg ziet staan. Dat beeld krijg je er bij mij tijdens de volgende onderhandeling niet uit.Net als bij sommige collega’s in loondienst is het beter om ze gewoon als collega’s te blijven zien en niet met iedereen beste vrienden te worden. Wel zo goed voor de samenwerking en het serieus genomen worden.

Waar maak jij je, ondanks je beste online intenties, schuldig aan?

Nooit meer een blog missen? Schrijf je in voor Nomad Marketing blog notificatie en blijf op de hoogte van alle marketing ontwikkelingen!